PROGRAMUL „EURO 200” pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea achiziționării de calculatoare pentru anul 2025
- Legea 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, cu modificările şi completările ulterioare
- H.G. nr. 1294/2004 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, cu modificările şi completările ulterioare
- Ordinul 3746/2025 privind aprobarea calendarului pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea achiziţionării de calculatoare pentru anul 2025
- Lista beneficiarilor EURO 200 pentru anul 2025
I. În vederea derulării Programului „EURO 200” pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziționării de calculatoare pentru anul 2025, studenții trebuie să aibă în vedere că beneficiarii ajutorului aferent achiziționării unui calculator sunt persoanele prevăzute la art. 2 din Legea nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- sunt elevi/studenți în învățământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani;
- au un venit brut pe membru de familie mai mic sau egal cu 500 lei.
În sensul prevederilor normelor metodologice, termenul familie desemnează soțul și soția sau soțul, soția și copiii lor necăsătoriți, care locuiesc și gospodăresc împreună. Este asimilată termenului „familie” şi situația persoanei necăsătorite care locuiește împreună cu copiii aflați în întreținerea sa.
În sensul definiției anterioare se asimilează termenului „familie” bărbatul și femeia necăsătoriți, cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc și gospodăresc împreună.
Prin termenul copil se înțelege copilul provenit din căsătoria soților, copilul unuia dintre soți, copilul adoptat, precum și copilul încredințat unuia sau ambilor soți ori dat în plasament familial ori pentru care s-a instituit tutela sau curatela potrivit legii.
II. Configuraţia minimă recomandată a calculatoarelor pentru achiziţionarea cărora se acordă ajutor financiar potrivit Legii nr. 269/2004, cu modificările şi completările ulterioare, este următoarea:
a) pentru desktop - procesor cu frecvenţă nominală minimum 3.0 GHz; HDD minimum 500 GB sau SSD minimum 240 GB; RAM tip DDR3 sau DDR4 minimum 8 GB; monitor LCD sau LED cu diagonală minimum 18.5“ şi rezoluţie minimum 1.920 x 1.080; tastatură, mouse optic; cameră web;
b) pentru laptop, notebook, ultrabook şi dispozitive echivalente - procesor cu minimum 2 nuclee; RAM tip DDR3 sau DDR4 minimum 8 GB; HDD minimum 500 GB sau SSD minimum 240 GB; diagonală minimum 14“; rezoluţie minimum 1.366 x 768; cameră web.
Calculatoarele definite la punctul II, a căror achiziţionare se realizează prin ajutor financiar potrivit Legii nr. 269/2004, cu modificările şi completările ulterioare, vor cuprinde în mod obligatoriu un sistem de operare licenţiat.
Sunt considerate calculatoare personale şi dispozitivele mobile de tip calculator personal cum ar fi laptopul, notebookul, ultrabookul sau dispozitivele echivalente.
III. 1. Pentru obținerea ajutorului aferent achiziționării unui calculator în baza Legii nr. 269/2004, beneficiarii (studenți ai USVT) întocmesc o cerere – tip (model disponibil AICI), pe care o vor depune până la data de 16 mai 2025 la Secretariatul facultăţii unde solicitantul este student însoțită de documentele de la pct. 2.
2. Cererea va fi completată de studentul care solicită acest ajutor și va fi însoțită de următoarele documente:
a. copie a certificatului de naștere sau a actului de identitate al studentului, iar în cazul studenţilor minori, împreună cu o copie a actului de identitate al părintelui/ocrotitorului legal, precum şi a actului care să dovedească calitatea de ocrotitor legal, după caz;
b. copii ale certificatelor de naștere sau ale actelor de identitate, după caz, ale celorlalți membri ai familiei;
c. adeverință de la instituțiile de învățământ/unitățile din care să rezulte calitatea de elev sau student a celorlalți frați/surori;
d. acte doveditoare, în original, privind veniturile membrilor familiei, precum:
- cupoane sau adeverinţă de la Casa de Pensii privind cuantumul pensiei (indiferent de natura acesteia)pentru luna care se ia în considerare (luna precedentă depunerii cererii);
- cupoane/adeverinţă de şomaj;
- adeverinţă din care să rezulte venitul brut pe luna precedentă depunerii cererii, realizat de către fiecare din părinţii studentului, precum şi, eventual, al fraţilor şi al celorlalţi membri ai familiei etc.;
- declaraţie notarială pe proprie răspundere dată de student şi membrii familiei care nu obţin niciun fel de venit;
- copie a hotărârii judecătoreşti, în cazul în care părinții sunt divorțați; se completează cu adeverinţă/ cupoane privind cuantumul pensiei alimentare pentru student și fraţii acestuia;
- documente justificative de la Administraţia Financiară privind veniturile brute, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal;
- adeverinţă de la Primăria pe raza căreia îşi are domiciliul, pentru atestarea venitului agricol (să reiasă explicit dacă se realizează venit agricol).
La stabilirea venitului brut lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile realizate de membrii familiei în luna precedentă depunerii cererii, cu excepţia: alocaţiei de stat, alocaţiei familiale complementare şi a alocaţiei de susţinere pentru familia monoparentală, bugetului personal complementar acordat persoanelor cu handicap, burselor de studii şi burselor sociale, precum şi a tuturor drepturilor sociale care, potrivit legii, sunt exceptate de la stabilirea altor drepturi şi obligaţii.
e. declaraţie pe propria răspundere a părintelui, tutorelui, reprezentantului legal sau a ocrotitorului legal, după caz, sau dată personal de către persoanele cu vârsta mai mare sau egală cu 18 ani, în sensul că venitul brut lunar pe membru de familie se încadrează în plafonul de 500 de lei/ membru de familie şi că dispun de diferenţa de bani pentru achiziţionarea unui calculator cu o configuraţie minimă standard;
f. adeverinţă eliberată de către instituţia de învăţământ din care să rezulte că studentul a promovat minimum 45 de credite în anul universitar anterior depunerii cererii pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, pentru toţi studenţii, cu excepţia studenţilor din anul I.
Documentele prevăzute la lit. a) şi b) se vor depune în copie, cu condiţia ca, la depunerea cererii, solicitantul să prezinte şi actele în original.
Persoanele din cadrul USVT, desemnate de către preşedintele comisiei din USVT, vor confrunta actele prevăzute la pct. III.2 cu copiile, iar pe acestea din urmă vor trece menţiunea „conform cu originalul" pe fiecare pagină, sub care vor semna atât primitorul, cât şi solicitantul.
3. În situaţia în care beneficiarii eligibili au venituri egale, criteriile de departajare vor fi în ordine - obţinerea a minimum 50 de credite în anul universitar anterior depunerii cererii.
4. Beneficiarii Legii nr. 269/2004 se pot prezenta la oricare agent economic care comercializează calculatoare şi pot achiziţiona calculatoare în baza bonului valoric în original, achitând diferenţa de preţ care depăşeşte contravaloarea ajutorului financiar.
În situaţia în care furnizorul acceptă, diferenţa de preţ poate fi plătită de beneficiar şi în rate. În aceste cazuri, bonul valoric obţinut de către beneficiarii Legii nr. 269/2004 de la unităţile/instituţiile de învăţământ poate constitui avans pentru achiziţionarea calculatoarelor.
Este interzisă acordarea de către agentul economic a unui rest de bani la bonul valoric.
Calendarul pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea achiziţionării de calculatoare în anul 2025 este următorul:
|
Termen de realizare |
Stabilirea şi numirea comisiei din USVT |
până la 9 mai |
Depunerea cererilor şi dosarelor cu actele doveditoare |
până la 16 mai |
Efectuarea anchetelor sociale şi evaluarea cererilor de către comisia din USVT împreună cu comisiile de anchetă socială |
până la 6 iunie |
Centralizarea cererilor la Comisia centrală prin intermediul portalului dedicat |
12- 13 iunie |
Afişarea pe portalul Ministerului Educaţiei şi Cercetării a listei nominale a beneficiarilor, aprobată prin ordin de ministru |
20 iunie |
Afişarea listei beneficiarilor pe site-ul USVT |
27 iunie |
Depunerea contestaţiilor |
1- 4 iulie |
Rezolvarea contestaţiilor |
7- 11 iulie |
Afişarea rezultatului contestaţiilor pe site-ul USVT |
14 iulie |
Afişarea pe portalul Ministerului Educaţiei şi Cercetării a listei finale a beneficiarilor, aprobată prin ordin de ministru |
25 iulie |
Achiziţia bonurilor valorice de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi distribuirea către USVT |
11-29 august |
Eliberarea bonurilor valorice către beneficiari |
1-12 septembrie |
Achiziţionarea de calculatoare
|
15 septembrie – 17 octombrie |
Depunerea copiilor de pe facturi şi de pe procesele-verbale de predare-primire de către studenţi |
1 septembrie – 31 octombrie |
Depunerea de către operatorii economici a bonurilor valorice, a copiilor de pe facturi şi de pe procesele-verbale de predare-primire spre decontare, la comisia judeţeană, respectiv la comisia din USVT; înregistrarea operatorilor economici pe portalul dedicat |
8 septembrie – 31 octombrie |
Decontarea către operatorii economici |
8 septembrie – 28 noiembrie |